تاریخچه و سایر ویروس های مشابه
تاریخچه و سایر ویروس های مشابه

کرونا ویروس

کرونا ویروس‌ ها (نام علمیCoronavirusesخانواده بزرگی از ویروس‌ ها و زیر مجموعهٔ کرونا ویریده هستند که از ویروس سرما خوردگی معمولی تا عامل بیماری‌ های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می‌ شود. کرونا ویروس‌ ها در دهۀ ۱۹۶۰ کشف شدند و مطالعه بر روی آن‌ ها به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت. این ویروس به‌ طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می‌ کند، با این حال تاکنون هفت کرونا ویروس منتقل شده به انسان، کشف شده‌ است. آخرین نوع آن‌ ها، کرونای جدید، در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد.

 

نام‌ شناسی

واژه "کرونا ویروس" از کلمه زبان لاتین "corōna" یا کلمه یونانی "κορώνη" به معنی تاج یا هاله گرفته شده‌ است. این واژه به مشخصه ظاهری ویریون‌ ها (شکل عفونی ویروس) که در زیر میکروسکوپ الکترونی دیده می‌ شود، اشاره دارد که حاشیه‌ ای از سطح بزرگ و پیاز دار داشته و یادآور تصویری از یک تاج سلطنتی یا تاج خورشیدی است. از این رو کرونا ویروس را “ویروس تاج‌ دار“ نیز می‌ نامند.

 

انواع کرونا ویروس

کرونا ویروس‌ ها (Coronaviruses) خانواده بزرگی از ویروس‌ ها هستند که در چهار  سرده  (آلفاکروناویروس، بتاکروناویروس، دلتاکروناویروس، گاماکروناویروس)، ۲۲ زیر سرده و ۴۰ گونه جای می گیرند.
 
 

کرونا ویروس انسانی

از ۴۰ گونه مختلف خانواده کرونا ویروس، تاکنون هفت گونه منتقل شده به انسان کشف شده است که موجب بروز بیماری هایی همچون خانواده سرما خوردگی در انسان می‌ گردند. گاهی برخی از کرونا ویروس‌ ها به دستگاه تنفسی حمله می‌ کنند و گاهی علائم خود را در روده و معده افراد نمایان می‌ کنند. علائم ویروس کرونا در ریه، معمولاً در سرما خوردگی‌ های معمول و نوعی سرما خوردگی ترشح آور به نام پِنومونیا ظاهر می‌ شود که معمولاً در بیشتر افراد با سرما خوردگی ملایمی همراه است. در این دسته چهار کرونا ویروس کشف شده‌است:

  • HCoV-229E
  • HCoV-OC43
  • HCoV-NL63
  • HCoV-HKU1

این چهار نوع کرونا ویروس، به صورت مرتب در جمعیت انسانی ایجاد بیماری می‌ کنند و باعث عفونت سیستم تنفسی در کودکان و بزرگسالان می‌ شوند. 

اما انواع دیگری از این ویروس هستند که با علائمی شدیدتر همراه می‌ شوند؛ مانند سارس، مرس و کووید ۱۹.

 

سارس

مرس

کرونای جدید (کووید ۱۹) 2019-nCoV

علایم بیماری شامل تب، سرفه های خشک و گاهی مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس، تند نفسی و گلودرد و آبریزش بینی است. اولین مبتلایان این بیماری در ووهان در بازار خوراک دریایی کار می‌ کردند یا در آنجا حضور داشتند؛ ولی با توجه به گسترش بیماری در افرادی که با حیوانات در تماس نبودند سازمان بهداشت جهانی انتقال انسان به انسان را نیز مد نظر قرار داده‌است.

 

میزان مرگ و میر

 

 

 

منبع: ویکی پدیا



[ سه شنبه 5 فروردين 1399 ] [ 16:25 ] [ مریم دهقانی ] [ بازدید : 143 ] [ نظرات () ]
نظرات این مطلب

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: